Binnenkort: Youtube Red

17-11-2015
artikel

De lancering van YouTube Red, de advertentievrije abonnementsvorm van YouTube, wekte bij het publiek zowel veel interesse als verwarring op. Kijkers vroegen zich af of ze gedwongen zouden worden om te betalen als ze hun favoriete video's zouden wilden zien. Ook bij videomakers zorgde de aankondiging voor zorgen. Tot nu toe zijn advertenties namelijk de belangrijkste bron van inkomsten voor die groep. Bovenop al die zorgen was er uiteraard ook ophef over de naam...

YouTube Red, een beter YouTube voor iedereen?

YouTube bestaat ondertussen meer dan 10 jaar, en biedt een platform voor videomakers, adverteerders, managers, en uiteraard de meer dan 1 miljard kijkers. Deze groepen mensen maken zich na deze aankondiging begrijpelijk zorgen over hun positie op dat platform. Toch zijn er redenen om ook enthousiast te worden, mocht de nieuwe dienst succesvol worden zou dat een beter YouTube voor iedereen opleveren. Ook voor het bedrijf achter YouTube zou het aanbieden van een abonnement van 9,99 dollar wel eens een gouden zet kunnen zijn.

Zorgen van de videomakers

Het is begrijpelijk dat de videomakers zich behoorlijk zorgen maakten na deze aankondiging. Nadat het bedrijf de dienst aankondigde kwamen videomakers erachter dat als ze niet akkoord gingen met het aanbieden van hun video's op Red, hun video's afgeschermd werden van het publiek. Ondanks deze 'dreiging' gingen uiteindelijk de meeste videomakers akkoord met de nieuwe voorwaarden.

De reden waarom mensen deze actie van YouTube enigszins verdacht vonden is waarschijnlijk omdat YouTube niet altijd even duidelijk is geweest wat betreft haar eigen voorwaarden. Een bekend voorbeeld hiervan deed zich voor in 2012, toen YouTube haar zoekalgoritmes stilletjes aanpaste. Uiteindelijk zakte de ophef toen langzaam weg, de schade aan het vertrouwen was echter niet terug te draaien.

Het kan echter zijn dat de verdenkingen deze keer ongegrond zijn, zegt YouTube bekendheid Hank Green. Volgens hem zijn advertenties een belabberde manier om inkomsten te genereren. Zelfs een gebruiker die elke dag 2 uur lang naar YouTube kijkt, genereert maar ongeveer 1,50 dollar aan advertentie-inkomsten. Een abonnementsdienst zou volgens hem dus beduidend meer inkomsten op kunnen leveren.

Dat houdt echter niet in dat videomakers per definitie meer zullen gaan verdienen na de aankondiging van YouTube Red. De dienst moet eerst populair worden, voordat de inkomsten ervan significant zullen worden. Zelfs dan is het nog maar afwachten wat voor verdeelsleutel YouTube toe zal passen, wat uiteindelijk bepalend is voor de inkomsten van de videomakers.

Verschuiving naar een betaald internet

YouTube is op dit moment de grootste videosite die bestaat. De site serveert miljarden uren aan beeldmateriaal per dag, aan miljoenen gebruikers per dag. YouTube bereikt op de Amerikaanse markt zelfs meer gebruikers dan welke kabelmaatschappij dan ook.

Volgens een van de artiesten die video's op YouTube zet zijn videomakers tegenwoordig te snel geneigd om reclamedeals te accepteren. Deze deals zorgen ervoor dat videomakers niet meer alleen kunnen maken wat ze zelf willen, maar gedwongen zijn om reclame in hun product te verwerken. Mocht YouTube Red doorbreken zou het hen meer vrijheid geven om de video's te maken zoals zij dat zelf willen.

Een woordvoerder van het bedrijf 'Collective Digital Studio', dat meer dan duizend kanalen beheerd, zegt dat het abonnementsmodel waarschijnlijk goed voor hun inkomsten zal zijn. Op dit moment koppelt het bedrijf merken die reclame willen maken aan videomakers die geld willen verdienen. Het bedrijf denkt dat deze vorm van marketing veel verder doorgevoerd zou kunnen worden indien YouTube zijn plannen doorzet. Dit zou het einde kunnen betekenen van de standaard 30-seconden reclame, en het vervangen daarvan voor meer gepersonaliseerde reclame door de videomakers zelf.

YouTube's unieke inhoud

Het feit dat YouTube voornamelijk amateurbeelden, sketches, viral video's en dergelijke bevat houdt in dat daar ook juist de kracht van YouTube zit. YouTube wil die uniekheid benadrukken door ook eigen geschreven films en series te produceren. Het voordeel dat YouTube heeft is dat ze in dat geval niet hoeven te betalen voor dure Hollywood sterren.

Het is duidelijk dat het uiteindelijk de videomakers en beroemdheden zijn die samen het mogelijke succes van YouTube Red gaan bepalen. Als de aangeboden content goed genoeg is, en de mogelijke winsten hoog genoeg zijn, zullen zowel de videomakers als gebruikers gebruik gaan maken van deze nieuwe dienst. Verder zou het maar zo kunnen zijn dat deze verschuiving van advertenties naar abonnementen als inspiratie voor andere bedrijven zou kunnen dienen.